invincez.blogspot.com

apesaje...janji jalan


Melayu..Oh..Melayu..


[ Oleh kerana tajuk kali ni "Melayu..Oh..Melayu.." dan berkaitan bangsa Melayu, jadi aku tulis dengan bahasa Melayu ]


Ceritanya bermula seperti berikut...

Semalam, 08 OGOS 2009, kelas aku ada ujian kali pertama untuk subjek Pertanian Persis atau dalam bahasa Inggerisnya, "Precission Agriculture". Pensyarahnya adalah berbangsa India, Dr. Siva Balasundram. Kami semua mengenali beliau sebagai Dr. Siva, di datangkan khas dari Universiti Pertanian Malaysia (UPM). Untuk pengetahuan semua, Dr. Siva ini adalah seorang pensyarah yang menghiburkan dan kelakar. Tapi bukan itu yang aku nak ceritakan.

Berbalik kepada topik asal, pada aku, para pembaca sekalian tentu tertanya-tanya akan perkaitan tajuk kali ini dengan Dr. Siva, kan?

Biar aku ceritakan ya?

Begini, kami satu kelas seperti biasa tiap-tiap minggu, pada hari Ahad, kami akan menunggu dalam bilik kuliah, untuk sesi kuliah Dr. Siva. Tidak lama penantian kami, beliau pun tiba, dan melangkah masuk ke bilik kuliah dan terus menulis "UJIAN 1". Kami semua agak terkejut kerana kami diberitahu ujian adalah pada waktu petang. Jadi, setelah berbincang, Dr. Siva pun setuju supaya ujian diadakan seperti yang telah dijanjikan. Aku pun agak bernasib baik kerana agak banyak juga yang masih belum aku sempat baca dan fahami..hehe :p

Setelah itu, kuliah berjalan seperti biasa, dan sesudah usai kuliah, aku pun mengambil kesempatan waktu yang ada untuk cuba memahami mana-mana yang sempat.

Aku masuk agak awal ke kelas untuk mengambil tempat yang agak terhad (ujian di bilik komputer 3, kerusi hanya ada 18, sedangkan jumlah pelajar 24 orang, 26 orang semuanya termasuk Dr. Siva dan pembantunya...lupa pula nama beliau).

Tunggu...punya tunggu, Dr. Siva dan pembantunya pun tiba. Mereka terus membahagikan kertas soalan dan buku jawapan. Dan inilah yang aku nak ceritakan sebenarnya, panjang sungguh mukadimah kali ini. :))

Cerita kali ini adalah berkenaan bahasa yang digunakan dalam kertas soalan yang diberi. Sebaik-baik aku baca soalan-soalan yang ada, aku agak bangga bercampur sedih. Bangga kerana Dr. Siva, walapun beliau berbangsa India, tetapi,bahasa yang digunakan adalah bahasa Melayu. Tahap penguasaan bahasa Melayu beliau juga aku boleh katakan sangat bagus. Malahan lebih bagus dari kebanyakan orang yang mengaku mereka berbangsa Melayu.

Kerana lemahnya penguasaan orang Melayu dalam bahasa Melayu inilah yang menyebabkan aku berasa agak sedih. Kalau Dr. Siva yang berbangsa India boleh menguasai bahasa Melayu dengan baik, kenapa bangsa Melayu sendiri ramai yang kecundang?

Malahan ramai dari kalangan bangsa Melayu sendiri yang tidak langsung menghiraukan bahasa Melayu, mereka sibuk dengan aktiviti memartabatkan bahasa asing, bahasa Inggeris contohnya. Sibuk mengatakan bahasa Inggeris penting, sibuk berbahasa Inggeris sehinggakan apabila hendak bertutur dalam bahasa Melayu pun sudah tidak macam Melayu. Bercampur-baur...bahasa rojak kata orang. Memalukan dan menyedihkan apabila golongan yang tidak sedar diri dan asal-usul bangsa sendiri ini wujud dan memperjuangkan hak bangsa lain sehingga mengabaikan hak bangsa sendiri.

Aku sebenarnya sudah agak lama meluat dengan sikap segolongan atau sesetengah orang Melayu yang melebih-lebihkan bangsa lain, terutamanya dalam soal bahasa, sampaikan ada yang mengeluarkan kenyataan bahawa bahasa Melayu adalah bahasa zaman kuno, ketinggalan dan tidak sesuai dengan arus perkembangan dunia hari ini. Dasar kacang lupakan kulit. Lahir sebagai Melayu, tapi apabila besar malu mengaku Melayu. Apakah!!?

Untuk mereka yang terlalu mengagungkan bangsa asing, sedarlah, tanpa bahasa, takkan ada bangsa. Hilang bahasa, hilanglah bangsa. Mahukah anda perkara sebegini terjadi?

Aku cadangkan anda semua baca dan rujuk sejarah. Bagaimana orang Eropah berjaya membangun dan bangkit dari zaman kegelapan. Mereka sanggup merantau menuntut ilmu dan mempelajari bahasa Arab semata-mata untuk memahami dan mendalami ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh bangsa Arab ketika itu.

Kemudian, ilmu yang diperoleh dibawa kembali ke Eropah dan diterjemahkan ke bahasa tempatan untuk mendidik masyarakat tempatan. Diulang, pengajaran ilmu yang diperoleh adalah dalam bahasa tempatan, bukannya bahasa asing atau Arab, sebagaimana asalnya ilmu tersebut.

Seterusnya mereka bertindak menakhluk dan merampas kitab-kitab, buku-buku, dan bahan-bahan ilmiah. Mereka terjemahkan ke dalam bahasa mereka, dan memusnahkan (sejarah penakhlukan Baitulmaqdis/Palestin-ada yang mengatakan buku-buku dibuang ke lautan sehingga lautan luas menjadi hitam kerana dakwat pena dari naskah-naskah yang dibuang) atau menyimpan naskah yang dirampas itu di negara mereka tanpa tiada seorang pun bangsa Arab dan umat Islam yang dapat melihat naskah-naskah tersebut lagi, hinggalah ke saat, ketika, dan hari ini. Jika ada pun, hanya sebilangan kecil sahaja yang dapat ditemui dan dibaca, tanpa dibenarkan dibawa keluar! Hasilnya lihatlah hari ini, Arab dan Islam jatuh, dan Eropah bangkit.

Kesimpulannya, kerana bahasa, bangsa itu wujud. Kerana bahasa, bangsa itu maju. Dan kerana bahasalah bangsa itu musnah. Sedarlah wahai Melayu.

Malulah kerana Dr. Siva mampu berbahasa Melayu lebih baik dari kebanyakan anda.

Melayukah anda jika anda sendiri tidak mampu berbahasa Melayu dengan baik?

Jangan sampai Melayu hilang di dunia.


Jangan sampai apabila tahun 2020 nanti tiba, tiada lagi Melayu di dunia ini, tiada lagi Melayu di tanah, bumi Melayu ini, sejajar dengan pupusnya bahasa Melayu ketika itu.


Fikir-fikirkanlah wahai bangsa Melayu sekalian.



0 comments: